מדחסים לרכב - קטלוג
דף הבית » מדחסים לרכב – קטלוג
החלפת מדחסים לכל היצרנים והדגמים
לחיצה על הלוגו תוביל לעמוד עם כל הדגמים של היצרן
מדחסים לרכב
מדחס של מזגן הרכב אינו רק המכלול החשוב ביותר במזגן הרכב אלא גם המכלול היקר ביותר, משמעותית, מכל חלקי מערכת המיזוג של הרכב. זו גם הסיבה שבשנים האחרונות יש ביקוש גבוה למדחסים לרכב שהגיעו מפירוק ועברו שיפוץ.
מהו תפקידו של המדחס במזגן הרכב?
כמו ששמו מרמז, תפקיד המדחס הוא לדחוס את החומר המקרר (חומר המקרר הוא חומר שבטמפרטורת החדר נמצא במצב צבירה של גז, כמו למשל פריאון), הדחיסה של החומר המקרר הופכת אותו מגז לנוזל ומאפשר לו לקרר את האוויר שעובר דרכו. למעשה אחד הפרמטרים המרכזיים שמאפשרים למזגן לקבוע את הטמפרטורה וההספק של המזגן הוא המדחס. כשהחומר המצנן (הגז) דחוס יותר הספק גבוה יותר והאוויר קר יותר, כך הגז (בשלב זה בתוך הצנרת של המזגן מדובר בנוזל) נדחס יותר ולהפך. בגלל שהמזגן ברכב צריך לשמור על איזון מתמיד של הטמפרטורה, מדחסים לרכב עובדים באופן בלתי פוסק.
ממה מורכב מכלול מדחס הרכב?
גוף המדחס:
היחידה המרכזית שתוחמת את המדחס ובתוכה נמצא תא השמן והבוכנות
נקודות חיבור:
המחברים אליהם מתחברים הצינורות שמובילים את המצנן (גז המזגנים)
יחידת הפולי:
גלגלת רצועה ומצמד שמשמשת להמרת האנרגיה
איך אפשר לשמור על המדחס ולהאריך את חייו?
אחזקה של מדחסי רכב, היא יחסית פשוטה ולא כרוכה במאמץ מיוחד. כמו מכלולים נעים אחרים ברכב שחשופים להתחממות יוצאת דופן עקב חיכוך, גם מדחסים צריכים להיות משומנים וכוללים יחידת שמן. למעשה, כשהמדחס עובד אחד הדברים שקורים הוא שהמערכת מזרימה שמן וכך כל חלקי המדחס מקבלים סיכוך. לכן, אחד הדברים המרכזיים שצריך לעשות עם המדחס הוא פשוט להפעיל אותו מעת לעת גם בעונות בהן אין סיבה להשתמש במזגן. ההפעלה של המדחס למספר דקות תבטיח שכל החלקים הפנימיים, יעברו שימון.
פעולה מוספת שיכולה לשמור על המדחס היא להקפיד לבדוק (כאשר הרכב מגיע למרכז השירות לטיפול) שיש מספיק גז במערכת. הנוכחות של הגז חיונית לא רק לקירור המזגן, אלא גם לעבודה תקינה של המדחס. מדחס שעובר על ‘ריק’ יתאמץ יותר וישחק מהר יותר. בנוסף, כשאתם מכניסים את הרכב לטיפול בקשו מהטכנאי שיוודא שהרצועות מהודקות ונקיות ושאין נתקים במעגלים החשמליים. הקפדה על פעולות אלו צפויה לשמור טוב יותר על מדחס הרכב ולהאריך את חייו. מי שיזניח ויתעלם מזה, עלול לגלות בדרך הקשה שחבל להזניח את המדחס
על מה צריך להקפיד כשמחליפים מדחס במזגן רכב?
כאמור, ניתן להאריך את חיי המדחס ולשמור עליו, אחרי שזה נאמר קורה שמדחסים קורסים. ראשית במקרה של חשד בבעיה או תקלה במדחס חשוב להגיע למרכז השירות בהקדם, משום שכאשר תופסים בעיית מדחס בחיתוליה, ניתך לעיתים להימנע בהחלפת מדחס. שנית, כאשר מדחסים קורסים הם נוטים להתפרק והרבה פעמים גורמים לנזק משני בחלקים אחרים של המזגן, מה שהופך את עלות התיקון לגבוהה יותר. גם במקרה שעל פניו המדחס התקול לא התפרק, חשוב לבדוק היטב את הצנרת והמכלולים הנוספים במזגן ולוודא שאין שאריות מתכת שעלולים בהמשך לגרום נזק ובתרחישים מסוימים להשבית את המדחס החדש.
כמו שהזכרנו בראשית הדברים, העלות הגבוהה של המדחסים יצרה ביקוש למדחסי רכב בשוק החלפים המשומשים. מצד אחד עובדה זו מאפשרת להשיג מדחסים משופצים בעלות נמוכה, מצד שני מומלץ לרכוש מדחסי רכב משופצים מגורם מקצועי שניתן לסמוך עליו שאכן בדק את המדחסים, שיפץ אותם ודאג לשמור אותם בתנאים נאותים.
שאלות נפוצות
על מנת לבחון באופן מקצועי בעיות במדחס המזגן ברכב יש לפנות למוסך המתמחה במיזוג אוויר לשם ביצוע דיאגנוסטיקה מקיפה. הבדיקות כוללת בין היתר: בדיקת טמפרטורה, בדיקת תקינות חזותית של המערכת והמדחס (לאיתור כתמי נזילה, מחוסר בשמן, חלודה, שבר ועוד), בדיקת תקינות רצועת המדחס, בדיקת הקלאץ’ וחלקי המדחס, בדיקת דליפת גז ואיתור רעש שמקורו במדחס תקול.
הסיבות הנפוצות ביותר לתקלות מדחס מזגן ברכב הן שחיקה לאורך זמן, התייבשות או היתפסות של המדחס כתוצאה מאי שימוש ממושך במדחס ומערכת המיזוג, תקלה בקונקטור המאוורר, תקלה בקלאץ’, גומיות דיסק או רכיבים אחרים במדחס המזגן. מדחס מרעיש, מזגן שלא עובד או עובד חלקית / לסירוגין או נורת חיווי ברכבים מסוימים שמצביעה על תקלה במדחס הן חלק מהאינדיקציות על בעיה שמקורה במדחס המזגן ברכב.
מדחס המזגן ברכב מורכב מחלקים שונים כגון: סליל (אלקטרומגנט), פולי, מיסב ולוחית-קלאץ’. לעיתים, החלפה של אחד החלקים תתן מענה מספק ולא נצטרך לבצע החלפת מדחס. יחד עם זאת, במקרה של תקלה משמעותית וכן במקרים של מדחס ישן ושחוק ההמלצה היא להחליף את המדחס, עבודת פירוק המדחס וקבלת גישה אליו היא מורכבת ולכן במידה וזה מתבצע נרצה לטפל בבעיה בצורה אופטימלית ולא להישאר עם מדחס שחוק שעלול להתקלקל שוב לאחר זמן קצר. על כל מקרה, מומלץ לבצע בדיקה מקיפה על ידי מוסך המתמחה בתחום מיזוג אוויר לרכב על מנת לאבחן במדויק את מקור התקלה.
לאחר בדיקה מקיפה ונמצא כי מקור הבעיה במדחס ויש להחליפו מתבצעת פעולת פירוק והרכבה של המדחס החלופי. במסגרת ההחלפה שצריכה להתבצע בדיוק רב, יש להחליף את המייבש ואת שסתום היניקה. כמו כן, יש לבצע שטיפה יסודית של המערכת בחומר ניקוי ייעודי. לאחר מכן יש למלא גז מזגן בהתאם להוראות היצרן ונוודא כי המדחס עובד כהלכה בזמן פעולה – המזגן מקרר היטב ואין כל כל נזילה.